Effektiv markeds­føring i krevende tider

Tilbake til artikler

Effektiv markeds­føring i krevende tider

Skrevet av

Robin Sværen

Det siste årets mange renteøkninger har utvilsomt hatt en nedkjølende effekt på eiendomsmarkedet. Men behovet for nye boliger er fortsatt tilstede. Vi tok en prat med en av våre partnere for å høre hvordan de jobber for å oppnå resultater. Les hennes tips!

Sterk interesse tross et utfordrende marked

Jessica Dilling er en erfaren eiendomsmegler hos Eiendomsmegler 1 Nybygg. Hun opplever markedssituasjonen som spesiell, men interessant.

– Det er en interessant dynamikk, sier Dilling. – Vi merker en betydelig interesse fra potensielle kjøpere, og de viser en sterk nysgjerrighet. Imidlertid ser vi også tegn til bekymring på grunn av økende rentenivåer. Dette har begynt å påvirke kjøperens kjøpekraft, selv om det så langt ikke har ført til en nedgang i boligprisene. Hver interessent krever mer overbevisning og arbeid for å fullføre en boligtransaksjon.

En bekymringsfaktor er den usikre tilførselen av nye boliger utover høsten. Byggekostnadene er fortsatt høye, og mange prosjekter har utfordringer med å regne prosjektet hjem økonomisk.

Til tross for at det ferdigstilles en betydelig mengde boliger som ble solgt for noen år siden, ser vi en nedgang i byggestart da mange prosjekter ikke har solgt tilstrekkelig. Flere prosjekter får også utsatt lansering. Dette kan føre til at det blir for få boliger på markedet om et år eller to.

Jessica Dilling, Eiendomsmegler MNEF

Vi må selge en livsstil

For å sikre markedsføring og salg av prosjektene sine, har Dilling og kollegene i Eiendomsmegler 1, tatt flere strategiske grep. Et av dem er å intensivere annonsering på livsstil.

– Vi forstår at det ikke lenger er nok å selge en bolig; vi må selge en livsstil, forklarer Dilling. – Dette er en trend som gjelder i alle bransjer, og vi har tilpasset vår markedsføring til dette. Våre kampanjer og annonser er nøye tilpasset for å formidle den unike livsstilen hver eiendom representerer.

For å støtte markedsføringen vår har vi et verdifullt samarbeid med Properti. Det er en imponerende og brukervennlig markedsførings- og salgsplattform for våre eiendomsprosjekter.

Jessica Dilling, Eiendomsmegler MNEF

Raskere salg med solid nettside og jevn annonsering

At markedsføring virker, er Dilling ikke i tvil om. I krevende tider er en solid markedspakke viktigere enn noensinne. Det holder ikke å bare “selge på finn.no”.

– Våre markedsføringstiltak har hatt en betydelig innvirkning på både oss og våre kunder. Vi ser at prosjekter som har en solid nettside med inspirerende bilder og relevant innhold, i tillegg til jevn annonsering i digitale kanaler, oppnår raskere salg. Dette skyldes at vi tiltrekker flere interessenter til visningene og får dem engasjert i prosjektene.

– Våre markedsføringstiltak har hjulpet oss å møte det utfordrende markedet, og opprettholde vår posisjon som en pålitelig aktør i eiendomsbransjen, avslutter Dilling fornøyd.

Dillings tre tips til eiendomssalg i krevende tider:

  1. Forstå hvilken livsstil som appellerer til målgruppen, og “selg” denne.

  2. Lag en solid nettside med inspirerende bilder og relevant innhold.

  3. Jevn annonsering i digitale kanaler.