“Alle” snakker om Generasjon Z (gjerne forkortet til Gen Z) og Millenniels. Ofte omtales de som én homogen gruppe. Noe de selvsagt langt fra er! I 2023 er Gen Z-erne blitt mellom 11 og 26 år. Millennials er fra 27 til 42. Bare der er det jo et enormt sprik, og i praksis er det Millennials og noen få blant de eldre i Gen Z som er interessante i denne sammenhengen. Fortsatt er det et stort sprik både i alder, interesser og livssituasjon. La oss likevel forsøke å se på enkelte fakta og noen fellesnevnere.
En digital generasjon
Millennials er digitale. Noen er mer digitalt nysgjerrige enn andre, men digitale er de uansett. De har hatt en oppvekst med teknologi som en integrert del av livet og opplever at den digitale og fysiske verdenen smelter sammen til en. Generelt forventer de å kunne oppsøke informasjon, gjennomføre kjøp og kommunisere med andre i den situasjonen de til enhver tid befinner seg.
Skal du nå dem, kommer du derfor ikke utenom å ha en sterk tilstedeværelse på digitale plattformer.
Opptatt av verden
Spørsmålet er, hvilken verden? Den store eller sin egen? Generelt har engasjementet rundt miljø og bærekraft falt drastisk blant de yngre de siste par årene. Og spesielt blant de aller yngste, noe skolevalget i høst tydelig viste.
For mange er det nok en fortrengningsmekanisme som slår inn. “Alle” vet at vår felles klode er i store vanskeligheter og at drastiske tiltak må til, men for mange blir det nærmest for alvorlig. Man orker å forholde seg til det. Da er det enklere å engasjere seg i sin egen, lille verden og stenge problemene ute.
Likevel tror vi det nærmest vil tvinge seg fram at unge, potensielle boligkjøpere som gruppe vil bli mer og mer opptatt av bærkraft for hvert år som går. Både av egen interesse og fordi det gavner helheten, miljøet!
Miljø og samvittighet
Markedsføringen mot Millennials bør derfor tydelig kommunisere hvordan eiendommen bidrar til å redusere miljøpåvirkningen. Sørg for å fremheve miljøvennlige funksjoner som solcellepaneler, energieffektive apparater og gode muligheter for kollektivtransport. Alt som får ned de faste, månedlige utgiftene og samtidig gir et renere miljø og renere samvittighet, er gode kvaliteter å snakke om!
Sosial bevissthet og samfunnsengasjement er også viktig for målgruppen. Å vise at din eiendomsvirksomhet tar samfunnsansvar, kan være en viktig faktor. Deltakelse i lokale veldedighetsarrangementer, støtte til samfunnsprosjekter og andre tiltak som har en positiv innvirkning på samfunnet, kan påvirke kjøpsbeslutninger.
Ærlig talt!
Millennials vil ikke snakkes til, men involveres. De setter pris på ærlighet og transparens. Markedsføringsføringen bør være nøyaktig, informativ og engasjerende. Kundevurderinger og anbefalinger fra tidligere kjøpere eller leietakere kan bidra til å bygge tillit.
Målgruppen kan engasjeres gjennom interaktive markedsføringselementer, som spørreskjemaer, spørsmål og svar-sesjoner på sosiale medier og tilpassede boligvisninger.
Rask respons er også viktig. Effektive måter å kommunisere med kundene på, som chatbots, hurtige svar på e-post (som er et kommunikasjonsverktøy målgruppen langt foretrekker fremfor å ta en telefon!) og en tilgjengelig kundesupport, er essensielt for å møte deres forventninger.
De gode historiene
Til slutt, har du relevante, positive referanser og kundehistorier på lur, er det aldri feil å kommunisere disse! Del suksesshistoriene på en måte som viser at du forstår de unges behov og verdsetter deres valg.
Når vi tilpasser markedsføringen vår til deres verdier og preferanser, legger vi grunnlaget for en vellykket fremtid i eiendomsbransjen.
For, om det nyetablerte paret ikke er i kjøpsmodus nå, kan opplevelsen du gir dem i dag være avgjørende for hvem de velger å handle bolig av om et år eller fem!