Generasjon X og babyboomerne

Tilbake til artikler

Generasjon X og babyboomerne

Skrevet av

Jan Georg Iversen

Mens mye oppmerksomhet ofte rettes mot yngre kjøpere, er det minst like viktig å forstå og imøtekomme behovene til generasjon X og babyboomerne. Disse gruppene representerer en betydelig del av boligmarkedet, og skal markedsføringsstrategien gi suksess, må den appellere til deres unike preferanser og verdier.

De mellom 45 og 60 år  
Generasjon X, født mellom tidlig 60-tall og sent på 70-tallet, har vært vitne til en overgang fra tradisjonelle markedsføringsmetoder til digitalisering. Likevel setter de ofte pris på en personlig tilnærming. En vellykket markedsføringsstrategi bør derfor kombinere digitale plattformer med tradisjonelle metoder. 

Bruk av sosiale medier er viktig, men ikke undervurder effekten av direkte markedsføring gjennom brosjyrer, avisannonser og arrangementer.

De mellom 60 og 77
Babyboomere kaller vi ofte generasjonen født mellom 1946 og 1964. Blant felles kjennetegn er at de ofte har sterk tilknytning til eget hjem. Samtidig: “Alle” vet det er fornuftig å flytte fra eneboligen til en leilighet, gjerne på én flate, før det faktisk blir helt nødvendig. Derfor vil også prosjekter som henvender seg til noe yngre kjøpere, ofte skrive flest kontrakter med babyboomerne.

De er en kresen kjøpergruppe. Ofte prioriterer de kvalitet over kvantitet, og markedsføringen bør legge vekt på eiendommens unike styrker og funksjoner, som for eksempel solid håndverk, tilgang til utearealer og nærhet til sentrale fasiliteter. En kombinasjon av medier som avis, radio og magasiner, i tillegg til digitale plattformer, kan være den mest effektive strategien for å nå denne generasjonen.

Noen fellesnevnere

I tillegg til til dette, bør en markedsføringsstrategi rettet mot Generasjon X og babyboomere ta hensyn til følgende elementer:

Tydelig kommunikasjon av prosjektets verdier, spesielt stabilitet og trygghet, og eiendommens evne til å tilfredsstille kjøpernes langsiktige behov.

Kvalitetsbilder og profesjonelle videopresentasjoner er et stort pluss. Dette vil hjelpe potensielle kjøpere til å visualisere seg selv i sitt nye hjem. Det kan skape forventninger om mange hyggelige og problemfrie år.

Lag gjerne informasjonsrike og relevante artikler om nabolaget, lokale fasiliteter og områdets og eiendommens historie. Dette vil bidra til å bygge tillit og engasjement.

Mange har en travel hverdag. Tilby fleksible tidspunkt for visninger, gjerne også virtuelle visninger.

Vær åpen for – og oppmerksom på – alle tilbakemeldinger. Det vil lønne seg å justere markedsføringsstrategien i henhold til responsen fra målgruppen. 

Lykke til!

Ved å kombinere disse tipsene og elementene i markedsføringsstrategiene, vil du skape en tilnærming som appellerer til Generasjon X og babyboomere. Dette vil ikke bare styrke forholdet til potensielle kjøpere, men også bidra til vellykkede eiendomstransaksjoner – til begge parters tilfredsstillelse.

Ønsker du mer informasjon?

Ta kontakt!

Book live demo å bli bedre kjent med Properti

Book et møte

Ønsker du mer informasjon?

Ta kontakt!

Book live demo å bli bedre kjent med Properti

Book et møte