Marked i endring

Tilbake til artikler

Marked i endring

Skrevet av

Robin Sværen

Er du bevisst på hvordan tiltakene deres treffer i dagens marked? Sitter du stille i båten, og har du en tydelig strategi?

Det norske eiendomsmarkedet har vært gjennom en sterk vekst de siste årene; gode betingelser, lån på billigsalg, investeringsvilje, sterk økonomi, er det ikke fantastisk? Den tid, den glede; så lenge det varte, men nå strammes det inn. Noe som betyr et mer avventende marked hvor kun de sterke kommer seg gjennom stormen. Fortsatt er det et stort behov i Norge som må imøtekommes for å sikre tak over hodet til alle og enhver. Noe som setter eiendomsutviklerne i en vanskelig posisjon i trange tider med økte kostnader som spiser av marginer som skal investeres i de kommende prosjektene.

Her er 4 tips som man bør tenke på som eiendomsutvikler;

  1. Planlegg for et tøft marked

Det er viktig å planlegge i tiden som kommer for å kunne posisjonere seg riktig til å møte behovene på en kostnadseffektiv måte.

  1. Nye konsepter

Tenk utenfor boksen - skill deg ut! Bruk tiden godt, og utnytt det ved å finne nye konsepter, samtidig være åpen og eksperimentell for nye konsepter som etableres, samt teknologier som kan forbedre deres forretningsmodell.

  1. Kjenn dine nåværende og fremtidige kunder

Vit hvem deres kundegrupper er, verdier de har, hvordan de vil bo i fremtiden, hvordan de vil oppdage sitt nye drømmehjem og hvordan de vil kjøpe bolig i fremtiden. Med dette i minne kan varemerke tilpasses og strategien spisses. I tillegg til økonomiske utfordringer skal man også møte behovene til de neste generasjonene.

  1. Vær sulten under kontrollerte forhold

Vær sulten på ny teknologi, finn og test nye løsninger som kan bidra til deres reise mot et større mål. Teknologi skal ikke være en byrde. Verdien ligger i å finne riktig plassering av løsningene slik at de brukes til å skape merverdi for dere og deres kunder, i et sømløst økosystem.

Med Properti skaper du en arena for markedet til å vise interesse og skape engasjement. Data fra Properti kombinert med markedsekspertisen i Edge Branding, som et eksempel, var det over 400 interessenter før salgsstart på Sjøsiden Valle.

Med data fra Properti fikk vi grunnmuren for å etablere en god markedsstrategi, samtidig som Properti har de funksjoner som er viktig for et eiendomsprosjekt.

Hugo Pedersen, Markedssjef